Αμφίδρομη σχέση

Απογραφική Δήλωση - Υποβάλλετε οποιαδήποτε πρόταση - Πρόσβαση στο υλικό - Πληρωμή συνδρομής σε Τράπεζα

6/11/12



Αρ.Πρωτ.: Οικ. 63

Θεσσαλονίκη  06/11/2012

Προς:


Κοιν.:

1.    Υπουργείο Υγείας
2.    Υπουργείο Εργασίας

ü  Γενικό Λογιστήριο του Κράτους
ü  Π.Ο. Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ. & site
ü  ΤΕΕ/ΤΚΜ & Τεχνογράφημα
ü  blog Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ./Κ.Μ.

Κύριοι Υπουργοί,

Με την παρούσα θέτουμε υπόψη σας το θέμα της άδικης και αυθαίρετης ΕΞΑΙΡΕΣΗΣ των ΠΕ και ΤΕ Μηχανικών των Νοσοκομείων από την κατηγορία των δικαιούχων του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας και διακοπής χορήγησης αυτού .

Συγκεκριμένα το επίδομα αυτό δόθηκε μεταξύ άλλων και στους Μηχανικούς ΠΕ και ΤΕ των Νοσοκομείων, από 1-5-2012, ύστερα από το με αρ. πρωτ. Υ4α/37901/4-5-2012 διευκρινιστικό έγγραφο του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης σχετικά με την εφαρμογή της παρ. 1 του αρθ. 15 του Ν.4024/2011 (ΦΕΚ.226/Α/27-10-2011) και της με αρ. οικ. 2/16519/0022/24-2-2012 Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ 465/Β/24-2-2012), το περιεχόμενο της οποίας ορίζει τους δικαιούχους του επιδόματος αυτού, καθώς και τους όρους και τις προϋποθέσεις χορήγησής του.

Κατόπιν όμως, μετά από αντιδράσεις του διοικητικού προσωπικού των νοσοκομείων, τέθηκε σχετικό ερώτημα στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το οποίο με το με αρ. πρωτ. οικ. 2/56430/0022/ 23-7-2012 έγγραφό του, προχώρησε αναρμοδίως σε περαιτέρω διευκρίνιση των δικαιούχων της κατηγορίας Β΄, προσδίδοντας μία παντελώς εσφαλμένη και μη νόμιμη ερμηνεία στην έννοια «τεχνικό προσωπικό». Συγκεκριμένα, θεώρησε δικαιούχους «…μόνο το τεχνικό προσωπικό που απασχολείται πλήρως και αποκλειστικά με τεχνικές, χειρωνακτικές εργασίες.»

Από τις σχετικές διατάξεις του ΠΔ 87/1986 «Ενιαίο πλαίσιο οργάνωσης των Νοσοκομείων», όπου ρητώς καθορίζονται οι αρμοδιότητες του Τεχνικού Τμήματος των Νοσοκομείων, προκύπτει με σαφήνεια ότι οι ΠΕ και ΤΕ Μηχανικοί των Νοσοκομείων σαφέστατα ανήκουν στην έννοια του «τεχνικού προσωπικού» που προϋποθέτει ο νόμος για τη χορήγηση του εν λόγω επιδόματος, αφού από την περιγραφή των αρμοδιοτήτων τους, πέραν πάσης αμφισβητήσεως αποδεικνύεται η άμεση συμμετοχή τους σε όλες τις τεχνικές εργασίες που λαμβάνουν χώρα στο Νοσοκομείο.

Για το λόγο αυτό η ερμηνεία που δίνει το έγγραφο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους στην έννοια «τεχνικό προσωπικό», είναι προφανώς εσφαλμένη και μη νόμιμη, και θα πρέπει να συνεχιστεί το καθεστώς χορήγησης του εν λόγω επιδόματος στους ΠΕ και ΤΕ Μηχανικούς των Νοσοκομείων, ως ίσχυε μέχρι σήμερα.   

Κατόπιν των ανωτέρω παρακαλούμε να ερευνήσετε το ζήτημα που έχει προκύψει και αναλύεται διεξοδικότερα στο συνημμένο υπόμνημα-ιστορικό και να προβείτε στις απαραίτητες ενέργειές ώστε να αποκατασταθεί η αδικία της αυθαίρετης και μη νόμιμης εξαίρεσης των Μηχανικών ΠΕ των Νοσοκομείων από το χορήγηση του εν λόγω επιδόματος και να σταματήσει ο εμπαιγμός τους, τη συγκεκριμένη μάλιστα χρονική στιγμή που ο κλάδος έχει τόσο βάναυσα πληγεί και υποβαθμιστεί.

Επιφυλασσόμαστε για κάθε νόμιμη ενέργεια στην κατεύθυνση της διεκδίκησης των νόμιμων δικαιωμάτων των μελών μας Μηχανικών ΠΕ.




Για το Δ.Σ.
Η Πλειοψηφούσα Σύμβουλος



Λένα Φουντουλίδου
Αγρον. - Τοπογράφος Μηχανικός




                                                  ΥΠΟΜΝΗΜΑ-ΙΣΤΟΡΙΚΟ                         
Σχετικά με την άδικη και αυθαίρετη ΕΞΑΙΡΕΣΗ των ΠΕ και ΤΕ Μηχανικών των Νοσοκομείων από την κατηγορία των δικαιούχων του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας και διακοπή χορήγησης αυτού


Το επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας χορηγήθηκε, από 1-5-2012, σε διάφορους κλάδους μεταξύ των οποίων και οι Μηχανικοί ΠΕ και ΤΕ των Νοσοκομείων, ύστερα από το με αρ. πρωτ. Υ4α/37901/4-5-2012 διευκρινιστικό έγγραφο του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης σχετικά με την εφαρμογή της παρ. 1 του αρθ. 15 του Ν.4024/2011 (ΦΕΚ 226/Α/27-10-2011) και της με αρ. οικ. 2/16519/0022/24-2-2012 Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΦΕΚ  465/B/24-2-2012), το περιεχόμενο της οποίας ορίζει τους δικαιούχους του επιδόματος αυτού, καθώς και τους όρους και τις προϋποθέσεις χορήγησής του.

Σύμφωνα με το ανωτέρω έγγραφο που απευθύνεται σε όλες τις Δ.Υ.ΠΕ. στην περ. α΄ της κατηγορίας Β΄ της εν λόγω υπουργικής απόφασης περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων και οι εργαζόμενοι στην Τεχνική Υπηρεσία, πλην των διοικητικών που υπηρετούν σε αυτήν και όπου δεν υπάρχει Τεχνική Υπηρεσία οι ανήκοντες στον κλάδο ΠΕ Μηχανικών, ΤΕ Μηχανικών και ΔΕ Τεχνικού.

Κατόπιν όμως, μετά από αντιδράσεις του διοικητικού προσωπικού των νοσοκομείων, τέθηκε σχετικό ερώτημα στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, το οποίο με το με αρ. πρωτ. οικ. 2/56430/0022/ 23-7-2012 έγγραφό του, προχώρησε αναρμοδίως σε περαιτέρω διευκρίνιση των δικαιούχων της κατηγορίας Β΄, προσδίδοντας μία παντελώς εσφαλμένη και μη νόμιμη ερμηνεία στην έννοια «τεχνικό προσωπικό». Συγκεκριμένα, θώρησε δικαιούχους «…μόνο το τεχνικό προσωπικό που απασχολείται πλήρως και αποκλειστικά με τεχνικές, χειρωνακτικές εργασίες.»

Προκύπτει όμως ευλόγως το ερώτημα κατά πόσον είναι αρμόδιο το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους να προβαίνει το ίδιο σε ερμηνεία Κοινής Υπουργικής Απόφασης, καθορίζοντας κριτήρια απονομής επιδομάτων και καθορισμό δικαιούχων, δεδομένου ότι δυνάμει του άρθρου 15 παρ. 1 εδαφ. β΄ του Ν 4024/2011 για τα «Επιδόματα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας και απομακρυσμένων παραμεθόριων περιοχών» ορίζεται ρητά ότι «…Οι δικαιούχοι του εν λόγω επιδόματος, καθώς και οι όροι και προϋποθέσεις χορήγησής του καθορίζονται με κοινή απόφαση των Υπουργών Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, Οικονομικών και του κατά περίπτωση αρμόδιου Υπουργού….». Επομένως η όποια εξαίρεση δικαιούχων θα πρέπει να προκύπτει αιτιολογημένα με βάση ερμηνευτική εγκύκλιο των συναρμόδιων για το θέμα αυτό υπουργών. Καμία τέτοια εγκύκλιος των συναρμόδιων Υπουργείων, δεν αναφέρεται στο έγγραφο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, ΑΠΟΔΥΝΑΜΩΝΤΑΣ ΕΤΣΙ ΤΗ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΤΗΣ ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΑΣΤΑΣΗΣ ΠΟΥ ΔΙΝΕΙ ΣΤΟΝ ΚΑΘΟΡΙΣΜΟ ΤΩΝ ΔΙΚΑΙΟΥΧΩΝ.  
Επιπλέον τίθεται το ερώτημα σχετικά με το είδος των κριτηρίων που χρησιμοποιήθηκαν από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους για τον προσδιορισμό των δικαιούχων του εν λόγω επιδόματος που εμπίπτουν στην έννοια «Τεχνικό Προσωπικό Νοσοκομείου», ΚΑΙ πώς καθορίσθηκαν τα κριτήρια αυτά, αφού δεν γίνεται καμία επίκληση νομοθετικών διατάξεων ή ερμηνευτικών εγκυκλίων συναρμόδιων υπουργών που να τα ορίζουν, ώστε να μπορεί να ελεγχθεί η νομιμότητα της ερμηνείας του όρου «τεχνικό προσωπικό» 

Επίσης κρίνεται αυθαίρετη η ανακήρυξη ως κρίσιμου και καθοριστικού κριτηρίου για τη χορήγηση του επιδόματος αυτού, η παροχή «τεχνικής, χειρονακτικής εργασίας» ως αναφέρεται στο έγγραφο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, και αδιευκρίνιστη η ακριβής έννοια αυτής της εργασίας. Διότι από την ως άνω με αρ. οικ. 2/16519/0022/24-2-2012 Κοινή Υπουργική Απόφαση (ΦΕΚ  465/Β/24-2-2012) που καθορίζει τους δικαιούχους και τους όρους χορήγησης του εν λόγω επιδόματος, προκύπτει απλώς ότι το εν λόγω επίδομα χορηγείται στους εξής: «3. Στην κατηγορία Β΄ περιλαμβάνονται οι κάτωθι ειδικότητες: α) Το τεχνικό προσωπικό ….. των Νοσοκομείων…».

Δηλαδή από την ανάγνωση της ως άνω διάταξης προκύπτει ότι δικαιούχοι του επιδόματος αυτού είναι το τεχνικό προσωπικό των Νοσοκομείων, προσδιορίζοντας 2 κριτήρια για τη χορήγηση του επιδόματος: (1) το πρώτο κριτήριο είναι η φύση της παρεχόμενης εργασίας, δηλαδή τεχνικής, όπως αυτή προσδιορίζεται από το ΠΔ 87/1986 «Ενιαίο πλαίσιο οργάνωσης των Νοσοκομείων», όπου ρητώς καθορίζονται οι αρμοδιότητες του Τεχνικού Τμήματος των Νοσοκομείων (βλ. αναλυτικά κατωτέρω), ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΩΣ ΕΙΔΟΥΣ ΠΑΡΕΧΟΜΕΝΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, ΔΗΛΑΔΗ ΧΕΙΡΟΝΑΚΤΙΚΗΣ Η ΜΗ, αφού αν ο σκοπός ήταν να τεθεί κάποιο τέτοιο κριτήριο, αυτό θα οριζόταν ρητώς και (2) το δεύτερο κριτήριο είναι ο χώρος εργασίας που απασχολείται το προσωπικό αυτό, δηλαδή τα Νοσοκομεία.

Ειδικότερα, ως προς την έννοια της τεχνικής εργασίας, στο άρθρο 10 παρ. 3 περ. ε΄ του ανωτέρω προεδρικού προσδιορίζονται επακριβώς οι αρμοδιότητες του Τεχνικού Τμήματος των Νοσοκομείων, οι οποίες είναι συγκεκριμένα:

«Αρμοδιότητες Υπηρεσιών Άρθρο 10…ε)Τμήμα τεχνικού:
Έχει την ευθύνη για τον προγραμματισμό και την εισήγηση εκτέλεσης των απαραίτητων έργων ανάπτυξης, συντήρησης, ανανέωσης και διαρκούς βελτίωσης των κτιριακών και μηχανολογικών εγκαταστάσεων του Ιδρύματος και για την προμήθεια του απαραίτητου εξοπλισμού.
Καταρτίζει μελέτες για την εκτέλεση έργων, επιβλέπει την εκτέλεση τους και έχει τη φροντίδα για την ποιοτική και ποσοτική παραλαβή τους.
Έχει την ευθύνη για την ομαλή λειτουργία των ηλεκτρολογικών εγκαταστάσεων, των εγκαταστάσεων παροχής αερίων, των εγκαταστάσεων παροχής νάρκωσης στα χειρουργεία και γενικά για την ομαλή λειτουργία των τεχνολογικών εγκαταστάσεων.
Φροντίζει για την συντήρηση και κανονική λειτουργία του επιστημονικού και τεχνολογικού εξοπλισμού, καθώς και των οχημάτων του Ιδρύματος.».

Από τις σχετικές διατάξεις του ως άνω ΠΔ προκύπτει με σαφήνεια ότι οι ΠΕ και ΤΕ Μηχανικοί των Νοσοκομείων σαφέστατα ανήκουν στην έννοια του «τεχνικού προσωπικού» που προϋποθέτει ο νόμος για τη χορήγηση του εν λόγω επιδόματος, αφού από την παραπάνω περιγραφή των αρμοδιοτήτων τους, πέραν πάσης αμφισβητήσεως αποδεικνύεται η άμεση συμμετοχή τους σε όλες τις τεχνικές εργασίες που λαμβάνουν χώρα στο Νοσοκομείο.

Συμπερασματικά λοιπόν, η ερμηνεία που δίνει το έγγραφο του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους στην έννοια «τεχνικό προσωπικό», είναι πέρα για πέρα από εσφαλμένη και μη νόμιμη, και θα πρέπει να μη ληφθεί καθόλου υπόψη, προκειμένου να συνεχιστεί το καθεστώς χορήγησης του εν λόγω επιδόματος στους ΠΕ και ΤΕ Μηχανικούς των Νοσοκομείων, ως ίσχυε μέχρι σήμερα.   

Προς επίρρωση του ως άνω συμπεράσματος, αναφέρουμε επιπλέον και τα ακόλουθα:

Για την έκδοση της προαναφερθείσας κοινής υπουργικής απόφασης, η οποία καθορίζει τους δικαιούχους του επιδόματος αυτού, καθώς και τους όρους και τις προϋποθέσεις χορήγησής του, και την οποία ερμηνεύει εσφαλμένως το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους, ελήφθη υπόψη η με αριθμό Φ10221/οικ.26816/929/30-11-2011 (ΦΕΚ 2778/Β΄/2-12-2011) απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης περί καθορισμού των βαρέων και ανθυγιεινών εργασιών, όπως διαπιστώνεται από την απλή ανάγνωση του κειμένου της, όπου ρητώς ορίζεται ότι:

«Βαριές και Ανθυγιεινές εργασίες με τις έναντι αυτών ειδικότητες, είναι οι παρακάτω απαριθμούμενες:
Β. ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΕΣ ΕΡΓΑΖΟΜΕΝΩΝ ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ ΑΠΟ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ Η΄ ΧΩΡΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΠΟΥ ΑΠΑΣΧΟΛΟΥΝΤΑΙ
………………
19. Αδειούχοι, πτυχιούχοι ή διπλωματούχοι πρακτικοί Μηχανικοί, συντηρητές βιομηχανικών εγκαταστάσεων και εργασιών και βιοτεχνικών επιχειρήσεων, εφόσον οι βιοτεχνικές αυτές επιχειρήσεις διαθέτουν κινητήριες μηχανές με ιπποδύναμη άνω των 40 ίππων».

Από τον ως άνω ορισμό των ανθυγιεινών εργασιών, σε συνδυασμό με τις ως άνω αναλυθείσες αρμοδιότητες του Τεχνικού Τμήματος των Νοσοκομείων, γίνεται σαφές ότι ορθώς το αρμόδιο Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης, με τις διευκρινίσεις που είχε δώσει ΑΡΧΙΚΑ, είχε συμπεριλάβει τους ΠΕ και ΤΕ Μηχανικούς στους δικαιούχους του εν λόγω επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας, αφού η ίδια η υπουργική απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης που καθορίζει τις βαριές και ανθυγιεινές εργασίες και τις αντίστοιχες ειδικότητες τους, τους συμπεριλαμβάνει σύμφωνα με τα ως άνω αναλυθέντα.

Επομένως η αυθαίρετη εξαίρεσή τους από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αντίκειται σε κάθε περίπτωση στο νόμο και δεν θα πρέπει να εφαρμοστεί.

Τέλος, είναι άξιον απορίας, ΓΙΑΤΙ, ενώ ήδη υπήρχαν οι αρχικές διευκρινίσεις που είχαν δοθεί από το αρμόδιο Υπουργείο Υγείας, υπήρξαν ακολούθως περαιτέρω διευκρινίσεις από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αντίθετες με τις πρώτες. Με ποια αιτιολογία οι πρώτες διευκρινίσεις του αρμόδιου Υπουργείου Υγείας ήταν εσφαλμένες, ενώ οι επόμενες του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους είναι οι ορθές, χωρίς καν να υπάρχει σαφής αιτιολόγηση περί τούτου αλλά και περί της κατισχύει των τελευταίων, πόσο μάλλον όταν το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους που τις εξέφρασε δεν έχει αρμοδιότητα επί του θέματος, ως αναλύθηκε ανωτέρω.

Συμπερασματικά, για όλους τους παραπάνω λόγους και μετά από ορθή ερμηνεία όλων των νομοθετικών διατάξεων, αποδεικνύεται πέρα από κάθε αμφιβολία, ότι οι ΠΕ και ΤΕ Μηχανικοί των Νοσοκομείων, εμπίπτουν στην κατηγορία των δικαιούχων του επιδόματος επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας.