Π.Ο.
Ε.Μ.Δ.Υ.Δ.Α.Σ.
ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑ ΟΜΟΣΠΟΝΔΙΑ
ΕΝΩΣΕΩΝ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΥΠΑΛΛΗΛΩΝ ΔΙΠΛΩΜΑΤΟΥΧΩΝ ΑΝΩΤΑΤΩΝ ΣΧΟΛΩΝ
|
Μαυρομματαίων 17, 104 34
ΑΘΗΝΑ
Αρ. Πρωτ.: 8039 Αθήνα, 13-1-2020
Δελτίο Τύπου της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ ενάντια στη
γενικευμένη ιδιωτικοποίηση των Δημοσίων Έργων
Σε συνέχεια της ομόφωνης απόφασης του Γενικού
Συμβουλίου της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ, το ΔΣ της ΠΟ ΕΜΔΥΔΑΣ εκφράζει ομόθυμα την έντονη
διαμαρτυρία του για τις συνεχιζόμενες πολιτικές υποστελέχωσης, υποβάθμισης των
Δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών, εκχώρησης αρμοδιοτήτων σε ιδιώτες, υποτίμησης των
Διπλωματούχων Μηχανικών και ποινικοποίησης της εργασίας τους. Οι
πολιτικές αυτές είχαν και θα έχουν συντριπτικές επιπτώσεις στο Δημόσιο
συμφέρον, στο περιβάλλον και στα κοινωνικά δικαιώματα. Τα αποτελέσματα τους
είναι ήδη γνωστά και ορατά τόσο στην κοινωνία, όσο και στους ιδιώτες
μηχανικούς.
Οι Συμβάσεις Παραχώρησης, όπως αναλυτικά έχουμε δείξει με το από 26/3/2018 Δελτίο Τύπου μας κοστίζουν ακριβότερα από τα συμβατικά
Δημόσια Έργα, καθυστερούν στην εκτέλεση τους και κυρίως φορτώνουν το βάρος στην
κοινωνία και στις επόμενες γενιές, όπως έχει αποδείξει η τραγική πείρα των
υπέρογκων διοδίων στο Δημόσιο Οδικό Δίκτυο. Έτσι οι φορολογούμενοι
πολίτες στην συντριπτική πλειοψηφία εργαζόμενοι μισθωτοί και αυτοαπασχολούμενοι
πληρώνουν διπλά και τριπλά (μέσω διοδίων ή τελών χρήσης) για έργα που έχουν ήδη
χρυσοπληρώσει μέσω της βαρύτατης άμεσης και έμμεσης φορολογίας. Η προκλητική
χρηματοδότηση των επιχειρηματικών ομίλων καταγράφεται από την ανάληψη από
πλευρά δημοσίου όλων των βαρών της κρίσης με πρόσθετες επιδοτήσεις εκατοντάδων
εκατομμυρίων που βαφτίστηκαν «ενίσχυση λειτουργίας» και «πρόσθετη ενίσχυση
λειτουργίας» από τις μνημονιακές
κυβερνήσεις. Το δημόσιο κλήθηκε στην
ουσία να στηρίξει την ολοκλήρωση των έργων με πρόσθετη χρηματοδότηση, ώστε
να καλυφθεί η διαφορά που προέκυψε από τις λανθασμένες προβλέψεις κυκλοφοριακού
φόρτου των δρόμων αυτών σε σχέση με την πραγματικότητα. Ταυτόχρονα επιβαρύνθηκε
με τεράστια ποσά για απαλλοτριώσεις που δεν είχαν αρχικά υπολογιστεί. Όσον αφορά την «αποτελεσματικότητα» του
ιδιωτικού τομέα, αυτή φάνηκε πρόσφατα με τον 5ώρο αποκλεισμό χιλιάδων οχημάτων
και επιβατών στην Εθνική Οδό Αθηνών – Θεσσαλονίκης στις 30/12/19 λόγω μιας
μέτριας χιονόπτωσης.
Τα ίδια ακριβώς ισχύουν και
για τις Συμπράξεις Δημόσιου Ιδιωτικού Τομέα (ΣΔΙΤ). Το Σωματείο εργαζομένων της
ΚτΥΠ ΑΕ με στοιχεία έχει αποδείξει σχετικά με την κατασκευή 24 σχολείων με ΣΔΙΤ.
Τα έργα κατασκευάστηκαν μετά από δέκα
(10) ολόκληρα χρόνια (2007 – 2017), ενώ το κράτος θα καταβάλλει για 25 ολόκληρα
χρόνια ετήσιο νοίκι που ανέρχεται σε 15 εκατ. ευρώ!
Η πρόθεση του Υπ. Εσωτερικών
στο πρόσφατο Σχέδιο Νόμου του να αναθέσει καθήκοντα Δημόσιας Τεχνικής Υπηρεσίας
σε «Αναπτυξιακές Εταιρίες» στους ΟΤΑ Α’ και Β’ Βαθμού, έχει ως στόχο την
απεμπλοκή από τις ελεγκτικές διαδικασίες του Δημοσίου. Οι «Αναπτυξιακές
Εταιρίες» στο πρόσφατο παρελθόν αποτέλεσαν μνημεία κακοδιαχείρισης και
κατασπατάλησης του Δημόσιου Χρήματος και εργαλεία άσκησης προσωπικών πολιτικών
από τους αιρετούς. Είναι χαρακτηριστικό ότι δεκάδες από αυτές βρίσκονται σε
διαδικασία εκκαθάρισης με πολλές ανοικτές και εκκρεμείς διαδικασίες. Χαρακτηριστικό
επίσης στις Εταιρείες αυτές είναι οι μισθοί πείνας για τους υπαλλήλους τους και
οι υπέρογκες αμοιβές για τους εκλεκτούς
της εκάστοτε Διοίκησης.
Αντίστοιχα διάφορες Α.Ε. του
Δημοσίου όπως η ΕΕΤΑΑ ΑΕ και η ΜΟΔ ΑΕ έχουν καταστατικά άλλες αρμοδιότητες
(ειδικά η τελευταία ελεγκτικές σε έργα συγχρηματοδοτούμενα) και όχι ανάθεσης
και εκτέλεσης Δημοσίων Έργων.
Η ανάθεση της Επίβλεψης των Δημοσίων Έργων σε
Μητρώα Ιδιωτών, όπως και οι περίφημοι «Ανεξάρτητοι Μηχανικοί» θα οδηγήσει
αναπόφευκτα σε φαινόμενα «περιστρεφόμενης πόρτας», όπου «Ελεγκτές» και
«Ελεγχόμενοι» θα αλληλοδιαπλέκονται, καθώς οι ρόλοι αυτοί θα εναλλάσσονται ανά
έργο ή ανά μελέτη. Η ανάθεση μελετών και επίβλεψη δημοσίων έργων σε ‘‘τεχνικούς συμβούλους’’ δια της πλαγίας
οδού καταστρατηγεί το ισχύον θεσμικό πλαίσιο, πιέζει τους δημόσιους λειτουργούς
να παρεκκλίνουν της νομιμότητας, και οδηγεί σε μελέτες συχνά ημιτελείς και
δημόσια έργα αμφίβολης ποιότητας. Συνδέουν μάλιστα -πέρα από κάθε λογική- τις
υπέρογκες εκπτώσεις στα έργα με την επίβλεψη από Δημοσίους Υπαλλήλους, τη
στιγμή που για τις ανεξέλεγκτες εκπτώσεις ευθύνονται τα απαρχαιωμένα τιμολόγια (που
οφείλουν να διορθωθούν), η απουσία πρόνοιας για όριο εκπτώσεων και ο τρομερός
ανταγωνισμός των εργοληπτών, ειδικά μέσα στην κρίση. Η σύνταξη μελετών μπορεί να γίνει από τις δημόσιες υπηρεσίες
απαιτείται όμως δημιουργία τμημάτων μελετών με την απαιτούμενη στελέχωση και τα
αναγκαία υπολογιστικά εργαλεία.
Η πρόσφατη πείρα της ανάθεσης της
έκδοσης και του Ελέγχου Δόμησης σε ιδιώτες μηχανικούς εκτιμούμε ότι έχει
οδηγήσει σε πληθώρα έκδοσης λανθασμένων αδειών, που προοπτικά θα δημιουργήσουν
πολλαπλά προβλήματα τόσο στους ιδιώτες κατασκευαστές, όσο και στους ιδιώτες
μηχανικούς που τελικά πάλι θα κληθούν να επιλύσουν και να διαχειριστούν οι
Δημόσιες Τεχνικές Υπηρεσίες. Είναι ενδεικτική η συνεχής αναβολή της υποχρέωσης
του Ν.4495/16 για δειγματοληπτικό έλεγχο ποσοστού των αδειών αυτών, αλλά και
των τακτοποιήσεων του Ν.4178 . Ζητάμε να υλοποιηθεί άμεσα η υποχρέωση αυτή που
προκύπτει από τον Νόμο.
Επειδή η εκτίμηση μας είναι
ότι οι πολιτικές αυτές θα γενικευθούν από την κυβέρνηση την επόμενη περίοδο και
οι ελάχιστοι Δημόσιοι Υπάλληλοι Μηχανικοί που θα απομείνουν στις Υπηρεσίες θα
χρησιμεύουν μόνο ως εξιλαστήρια θύματα διώξεων (και χωρίς Νομική Κάλυψη), θα
εκκινήσουμε διαδικασία κινητοποιήσεων για την αποτροπή τους με κεντρικά
αιτήματα:
·
Προσλήψεις
Διπλωματούχων Μηχανικών με μόνιμες και σταθερές σχέσεις εργασίες σε
επικαιροποιημένα Οργανογράμματα Υπηρεσιών.
·
Ενίσχυση
των Δημόσιων Τεχνικών Υπηρεσιών, όχι στην ιδιωτικοποίηση
·
Θεσμική
και οικονομική αναβάθμιση των Διπλωματούχων Μηχανικών, Νομική Κάλυψη σύμφωνα με
τις προτάσεις μας